پزشکی

فواید شگفت انگیز ورزش

 

همه ما میدانیم که ورزش کردن خوب است.

بيشترمان هم دوست داريم ورزش کنيم اما ورزش نمي‌كنيم.

علت اصلی مان براي ورزش نکردن هم كمبود وقت می باشد.

با اين وجود، اگر بدانيم يک برنامه ورزشي منظم چه فوايد فوق العاده ای دارد شايد با بهانه آوردن انجام دادن آن را به تعويق نيندازيم.

در این مقاله مهم‌ترين فوايد ورزش که با يک برنامه ورزشي منظم به‌دست می آورید را می گوییم.

1)خوش اخلاقي

حتما تا حالا پیش آمده بعد از يک روز کاري سخت و پر از استرس وقتی کارهايتان خوب پيش نمی رود عصبانی شويد و با افرادي که در اطرافتان هستند با کج‌خلقي رفتار کنيد.

شايد خودتان هم نخواهيد که عصباني شويد اما کاري از دست‌تان برنيايد و نتوانید خودتان را کنترل کنید.

انجام پياده‌روي به مدت نيم ساعت می تواند شما را کاملا آرام و حتی خوش‌‌ اخلاق کند.

ورزش، مواد شيميايي موجود در مغز را که با احساس شادي و شادابي ارتباط دارند، فعال کرده و فرد احساس آرامش می کند.

بنابراین سعی کنيد قبل از انجام کارهای روزانه مخصوصا اگر کارتان پراسترس است کمی ورزش کنيد.

ورزش منظم مي‌تواند در شما احساس بهتري ايجاد کرده و اعتماد به نفس را در شما بالا ببرد.

حتي ورزش افسردگي و اضطراب را هم در شما به حداقل ممکن مي رساند.

2)بيمار نشدن

اگر نگران هستيد که بيمار شويد، یا دچار پوکي استخوان یا بیماری قلبی شوید به‌طور منظم و مرتب ورزش کنيد.

انجام ورزش منظم به ما کمک مي‌کند از بيمارشدن‌ مان جلوگيري کنيم و بتوانيم بعضي بيماري‌ها را کنترل کنيم، مثلا هنگامی که به فشارخون بالا مبتلا هستيم.

خوب است بدانيد عادت کردن به ورزش باعث کنترل چربي خون شده و از ابتلا به ديابت نوع دوم جلوگيري کرده و احتمال بروز پوکي‌استخوان و حتي برخي از سرطان‌ها را کاهش مي‌دهد.

3)تناسب اندام

اگر مي‌خواهيد وزن‌تان را کم کنيد يا وزن خود را در حد ايده‌آل نگه داريد بايد ورزش کنيد.

ورزش سبب مي‌شود که کالري بيشتري بسوزانيد و بهتر وزن‌ خود را کنترل کنيد.

براي چاق نشدن لازم نيست وقت زيادي براي ورزش کردن بگذاريم فقط کافي است به جای آسانسور از پله استفاده کنید.

ناهار کمتر بخوريد و زماني را به قدم زدن اختصاص دهيد.

تلويزيون را خاموش کنيد و به جاي ديدن برنامه‌هايي که به شما ارتباطي ندارد، با قدم زدن کمي کالري بسوزانيد.

4)تقويت عضلات

تا حالا شده وقتي به خريد مي‌رويد بعد از بلند کردن وسايل‌تان نفس‌نفس بزنيد؟

يا زمانی که می خواهيد از سر بالايی خيابان عبور کنيد چند بار مجبور شويد بايستيد و نفس تازه کنيد؟

اين به دلیل آن است که ورزش نمی کنيد.

ورزش کردن تنفس شما را آسان‌تر مي‌کند.

ورزش کردن سبب می شود اکسيژن و مواد مغذي بهتر به بافت‌هاي بدن برسند.

در واقع اين عادت موجب تقويت دستگاه قلبي ـ عروقي شما مي‌شود و جريان خون به قلب و عروق خوني عملکرد بهتر اين ارگان را به همراه خواهد داشت.

5)خواب آرام

اگر سخت می خوابید يا خواب خوبي نداريد و بعد از خوابيدن هم خستگیتان درنمی رود، ورزش کنيد.

انجام ورزش و فعاليت‌هاي جسمي در طول روز مي‌تواند باعث بهتر شدن خواب شبانه شود.

حتي ورزش کليد بهتر خوابيدن است.

ورزش کردن باعث مي‌شود که ما سريع‌تر بتوانيم بخوابيم و حتی خواب عميق‌تری داشته باشيم و بعد از خواب هم با احساس خوبی بيدار شويم.

يادتان نرود که به‌طور طبيعي بايد 5 تا 6 ساعت بعد از انجام ورزش بخوابيد.

6)بهبود روابط زناشويی

اگر فردی هستيد که در روابط زناشويی مشکل‌ داريد يا تصور میکنيد ديگر برای همسر خود جذابيت نداريد و شکل بدنتان از حالت زيبايش خارج شده می توانيد با ورزش کردن از زندگی با همسرتان لذت ببريد.

ورزش منظم و مرتب باعث مي‌شود شما ظاهري جذاب‌تر داشته باشيد حتي روی روابط جنسی شما تاثير مثبت دارد و احساس رضايت جنسی ايجاد مي‌کند.

مطالعات نشان می دهد مردانی که به طور منظم ورزش می کنند احتمال کمتری دارد تا دچار اختلالات نعوظی ‌شوند مخصوصا وقتي سن‌شان بالا می رود.

7)تفريح دسته‌جمعی

اگر نمی دانيد تعطيلات آخر هفته‌تان را چگونه بگذرانيد به اين توصيه حتما گوش کنيد.

با همه اعضای خانواده مخصوصا بچه‌هايتان، دسته‌جمعی برای پياده‌روی به پارک يا به کوهنوردی برويد.

اکنون که فصل تابستان است می توانيد عصرها پياده‌وری را انتخاب کنيد و يا در حياط خانه به دو گروه تقسيم شويد و فوتبال يا هر بازي دسته جمعي ديگر را انجام دهيد.

ورزشي را انتخاب کنيد که از آن لذت ببريد و موجب شود که شما بخنديد.

اين ورزش‌ها نه تنها باعث حفظ سلامت شما می شوند بلکه حس دوستی را ميان شما افزايش مي‌دهند.

گالیله بلاگ

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن